Vi minnes Christopher Lee som Lord Summerisle

Idag er en trist dag for filmuniverset. Som de fleste nettsider har dekt; søndag 07.06.2015 døde britiske teater og filmskuespiller Christopher Lee.

Allmenheten forbinder han med den mørke og maktfulle trollmannen Saruman, fra The Lord of The Rings trilogien. Vi horrorentusiater har derimot et langt lengere forhold til dette talentet. Sammen med blant annet Terence Fisher har Lee, for Hammer, satt liv til filmer som Dracula (1958), The Gorgon (1964), The Mummy (1959) og The Devil Rides Out (1968). Det er likevel filmer som The Wicker Man (1973) og den ukjente og omdiskuterte Jinnah (1998), Lee selv omtalte som de to viktigste rollene i hans arkiv. Så med høy respekt for enhver rolle, er det rollen som Lord Summerisle i kultklassikeren The Wicker Man, vi i dette innlegget velger for å hedre Christopher Frank Carandini Lee.

christopherlee

Lord Summerisle

The Wicker Man er en høyt elsket film og har under flere anledninger blitt omtalt som en Englands beste. Lee selv beskrev den som “the best film I’ve ever done».  Lee har også poengtert at produsent Peter Snell aldri får den omtale han fortjener. Som daværende direktør ved British Lion, var det Snell som godkjente filmens produksjon og gjorde prosjektet mulig. Det er likevel manusforfatter Anthony Shaffer som sørget for Christoper Lee’s rolle i filmen. Lord Summerisle var skreddersydd for Lee, Summerisle var fra første skrevende ord Lee’s rolle.

First of all it was an extraordinarily unusual story. That was one reason. It’s the best script I’ve ever read, still. It’s a story which is romantic, erotic, very frightening but totally logical. And it was written for me, the part. There have been other parts written for me in mind, quite a few, but this was by far the best. It was outstanding.

Lee satt stor pris på å kunne være en del av den okkulte historien, da han som ung gutt var svært fasinert av det okkulte. Det var likevel ikke alle som skulle la seg engasjere av den enkle, men innholdsrike filmen. Deler av British Lion vendte ryggen til produksjonen og forsøkte å undergrave Snell og gjengen. Når The Wicker Man omsider så kinomørket var det som en «oppvarmings-film» for Don’t Look Now. Filmens urettferdige behandling frustrerte Lee, da han mente dette var den beste filmen han hadde gjort. Han skulle sørge for at The Wicker Man fikk møte det franske publikum hvor den vant Grand Prix du Film Fantastique. Som følger skulle en liten oppblomstring i England lokke frem skribenter som blant annet omtale filmen som «Citizen Kane of horror films».  Hardy’s film skulle likevel ikke oppnå suksess i datiden, men nå står den som en solid kultklassiker. Filmen er vågal i sin sjanger og Hardy og Snell våger å bringe nye elementer til en ellers gitt sjanger, resultatet er på mange måter en film som gjør for horror det Citizen Kane gjorde for filmspråket. Lee selv, samt Hardy vil derimot ikke anerkjenne denne tittelen.

015_wicker

I følge Lee selv fikk han stadig vekk høre hvordan han var for høy, og foreign-looking til å bli en skuespiller. En påstand han var bestemt ved å motbevise. Det er nettopp hans distinktive utseende og tilstedeværelse som vil bli husket. Hans markante og dype stemme er bare noen av tingene som gjør Summerisle til en enestående og skremmende karakter. I denne rollen leverte Lee en karakter som fremsto som betryggende, mystisk, ond og god på en og samme tid.

Lord Summerisle står som et symbol på naturreligion, hedenskap, i kontrast til kristendommen presentert av vår hovedskuespiller Edward Woodward i rollen som Howie. Han fremstår ikke bare som landsbyens ledende stemme, men også som overmenneskelig, dermed understreker hans fremtreden filmens religionskonflikt. Som regissør Robin Hardy sier «He had a patrician air, and this wonderful voice for incantations to the gods».

No Merchandising. Editorial Use Only. No Book Cover Usage Mandatory Credit: Photo by Everett Collection / Rex Features ( 604703d ) 'The Wicker Man' - Christopher Lee 'The Wicker Man' film - 1973

Christopher Lee etterlater mange minneverdig roller, prosjekter som har tatt år å gjennomføre. Det er likevel hans rolle i denne lavbudsjettfilmen fra 1973, med en innspillingstid på åtte uker, som for oss betyr mest. I rollen som en leder med en selvgitt plass like under gudene, etterlater han med Lord Summerisle høyrøstede spor i skrekkfilmens historie.

«To be a legend, you’ve either got to be dead or excessively old!

Sir Christopher Lee