Slashersommer #9 – Spring Break!

Logo

Spring Break!

Forrige helg i Slashersommer #8 jublet vi over sommerferien og attraksjoner som følger med. Vi er ikke klare for å gi slipp på ferierusen og denne gangen hedrer vi ferieånden hundre prosent.

Det er lite som sier mer sommer enn festglad ungdom. I våre tidligere slashertips har vi kastet rundt oss med soler av den begrunnelse at filmen bydde på øl og party. Denne gangen gir vi den festglade ungdommen vår fulle oppmerksomhet.

Studenter og spring break er nærmest en egen undersjanger og dens filmer har med tiden blitt en sikker slager når solen går ned. Det er få sjangere som virkelig utnytter det ville studentlivet som det horror gjør. Lettkledd ungdom har måtte lide mellom tennene på haier og pirajaer, eller i hendene på nådeløse mordere. Likegyldig hvorvidt vi snakker tenner eller macheter er omstendighetene alltid det samme; sol, øl, musikk og bikinier.

Vi gir dere to solfylte og stemningsfulle titler denne gangen. Fred Walton har med sin April Fool’s Day (1986) skrevet seg inn i horrorhistorien, imens Umberto Lenzi har kapret en håndfull kultfans, da blant annet med filmen Nightmare Beach aka Welcome to Spring Break (1989).

Nightmare Beach (1989)

i4d222ce1dcb1e

Skip og Ronnie, to bestekompiser skal nyte ferien i Floridas festfulle strandliv. Etter kort tid blir moroa til blodig alvor, når en seriemorder iført MC-klær jakter fritt blant de lettkledde turistene. Byens skittene hemmeligheter kommer til overflaten og alt peker mot bikergjengen «demons». 

Nightmare Beach hadde neppe store publikumet i sin tid. Sjangersikre amerikanere kapret publikum med titalls av titler, den italienske regissøren holdt seg til den sofistikerte giallo. Umberto Lenzi derimot lot seg inspirere av gørr, tenåringer og feststemning.

Med 80-talls synth soundtrack som skriker italiensk horror, samt en nøytral og lærkledd morder, aner vi likevel filmens nasjonalitet. Filmens mange referanser plasserer også Lenzi’s film en plass imellom et stilig Italia og et ellevilt USA. Den mest åpenlyse referansen er ingen andre enn Jaws både i plott, men også dialog. Det er likevel Ronnie’s mange oppgulp av titler som Brain Damage og Braindead (beskrivende for hvor full han skal bli), som virkelig trekker på smilebåndet. På den italienske siden har vi Demons som klorer også til seg to/tre referanser.

vlcsnap2009102912h35m35_thumb images (1)

Som et produkt av to land er kanskje Nightmare Beach en aldri så liten heisatur. Vi kastes mellom mordscener i en pimpet giallostil og løsrivde scener fra wet t-shirt konkurranser. Dramaturgi er kanskje ikke Lenzi’s sterkeste side, men historien er god, jeg var aldri forvirret og det musikkfylte rotet var av høy underholdningsverdi.

Sarah Buxton i rollen som Skips nye kjæreste Gail var en fryd å se på. Sammen med selveste John Saxon bringer de en god dose jordnærhet og klasse over en film som fort kunne blitt et snodig virvar.

Welcome to Spring Break er definisjonen på sommerhorror. Med et par minutters lang intro med popmusikk, rulleskøyter, strand og bikinier er stemningen satt fra første stund. Den er virkelig tro til slashersjangeren og er en herlig hybrid av to land.

55

45

April Fool’s Day (1986)

pxhff4LYnyXnD86De0nRxved7qV

 A group of nine college students staying at a friend’s remote island mansion begin to fall victim to an unseen murderer over the April Fool’s day weekend – IMDb.

Fred Walton originale klassiker er nettopp en av filmene som tok oppmerksomheten fra outsiders som Nightmare Beach. Med en mer jordnær og sofistikert tone ser vi i April Fool’s Day en film som demonstrerer amerikanerenes stålkontroll over sjangeren.

Walton kan sies å ligge foran sin tid med denne smarte slasheren. Sjangertrekk er håndtert med omhu for å maksimere effekten av vendepunktet. Lenzi’s svakeste punkt var kanskje dramaturgien, April Fool’s Day er derimot produktet av en mann med tilsynelatende stor kunnskap på området.

april-fools-day eHNuOHBrMTI=_o_april-fools-day-1986-online-free-full-movie-part-111

Noen eller ganske mange slasherfilmer (som den over) introduserer karakterer som kun er i filmens plott for å dø på grusomt vis. Dette er kanskje veldig underholdende, men tilføyer sjeldent noe til historien. April Fool’s Day har ingen slike karakterer, med kjente ansikt som Thomas F. Wilson har enhver tenåring sin plass filmen. Godt skuespill resulterer også i at vi bryr oss når blodet omsider begynner å renne.

Den usikre stemning som følger av aprilsnarr spøker fungerer som en forvirrende kontrast til filmens ellers mørke plott. Dette er ingen slasher i fylt sollys, gørret flyter sjeldent og vi må smøre oss med tålmodighet. Solstrålene titter likevel innom i dagens lys og de velutdannede tenåringene bader, flørter og herjer.

Til tross for mangel på våte t-skjorter, pop-musikk og vill festing er April Fool’s Day en perfekt sommerfilm. Dette er den type slasher du faktisk blir litt skremt av, en slik type film som gir deg en unnskyldning til å krype enda litt nærmere din sommerflørt.

45

45