Slashersommer #10 – Drømmejenta!

Logo

Drømmejenta!

Først og fremst må vi jo beklage for mangel på slashertips forrige helg, hverdagen kom i veien. Nå er vi tilbake med to filmer og to jenter fra to forskjellige tiår!

Kvinners plass i slasherfilmen har alltid vært omdiskutert. Vold, nakenhet og sex har vært nøkkelord i titalls kvinnegruppers protester mot den blodige undersjangeren, da særlig i dens gullalder. Den tidlige slasherfilmen var kanskje preget av jenter i offerrollen, men det var også jenter som kjempet til siste minutt i rollen som final girl. Om det er som lettkledd offer, badass final girl eller mystisk gudinne, er det en ting som er sikkert; slasherfilmen er ingenting uten damene!

Imens den lite tiltrekkende Carrie setter fyr på sine klassekamerater, smelter hotte Mandy Lane og Melissa Morgan sine medelever på helt annet vis. Alle skoler har en drømmejente, den jenta alle guttene vil ha og alle jentene vil være. Den mystiske og tilsynelatende uskyldige skjønnheten har stjålet oppmerksomheten i titalls slasherfilmer, men hvem er hun egentlig? Når hennes kåte tilhengere faller døde om rundt henne, hva er hennes rolle? Har hennes slående skjønnhet drevet det motsatte kjønn til mord? Er hun så uskyldig som hun fremstår? Eller vil noen beskytte henne og hennes uskyldighet?

Jim Sotos’ Sweet Sixteen (1983) og Jonathan Levines All the Boys Love Mandy Lane (2006) fremmer begge to slike jenter. Med henholdsvis taglines «Why are all the boys dying to meet Melissa?» og «She’s To Die For» er de til tross for sine drøye 20 år imellom tilsynelatende like.

All the Boys Love Mandy Lane (2006)

header

A group of high-schoolers invite Mandy Lane, a good girl who became quite hot over the summer, to a weekend party on a secluded ranch. While the festivities rage on, the number of revelers begins to drop quite mysteriously – IMDb.

All the Boys Love Mandy Lane drives uten tvil frem av Amber Heard i rollen som Mandy Lane. Heard forlanger vår oppmerksomhet og vi kjøper Lanes påvirkningsevne. Denne jenta er hot, veltrent, blond, uskyldig og veloppdratt. Alle vil ha henne og allerede i filmens anslag skal vi se nettopp hvor mye enkelte lengter etter hennes oppmerksomhet.

Plottet er etter oppskriften, men etter min mening går vennegjengen på hyttetur aldri ut på dato. Levines iverksetter med Mandy Lane en rekke effektfulle ideer, til en ellers standardisert slasherhistorie. Plottet avslører tidlig hvem morderen er, men vi vet at det ikke kan være så enkelt. Dermed tilføyes en underliggende mystikk som veier opp for et labert tenåringsdrama innad gruppa.

All-the-Boys-Love-Mandy-Lane all_the_boys_love_mandy_lane_review-2

Mandy Lane lider dessverre av det kleine tenåringsdramaet og under gjennomsnittet dårlig skuespill, fra blant annet Whitney Able. Det er vanskelig og forestille seg at dette er samme dama som i den kreative Monsters (2010), der hun leverer virkelig godt. Drakampen om vakre Mandy Lane fremstår litt klumsete og jeg ville likt å se litt mindre øl, hasj og musikk til fordel for en enda mer intens atmosfære og fengslende sjalusidrama.

Filmens flytende atmosfære gjør likevel Levines slasherflick til noe litt annet enn en tenåringsfilm. Duse jordfarger og et kamera som danser rundt den vakre Mandy Lane skaper et univers preget av Lanes skjønnhet. Under den fløyelsmyke atmosfæren finner vi likevel grafisk vold som hører hjemme i selv den mest originale slasher.

Med sine svake og sterke sider er All the Boys Love Mandy Lane en liten luring. En slik slasher som villeder deg med sin uoriginale overflate, for å senere ta deg på senga. Levines har gjort kloke valg ved å tilføye kreative løsninger både i det narrative og visuelle. Mandy Lane er ikke oppgulp av den samme oppskriften, men en ny tilnærming; en moderne slasher.

I fjor laget vi en liste over fem perfekte filmer for sommerkvelden hvor All the Boys Love Mandy Lane var en selvsagt tittel. For dette er uten tvil en slasher for sommerkvelden!

55

33

Sweet Sixteen (1983)

Header

Teenager Melissa moves into a small town filled with racial prejudice and bullying and each time she meets up with one of the boys in town, they end up murdered – but who is the killer? – IMDb.

Det er ingenting å legge skjul på at Jonathan Levines trolig lot seg inspirere av Jim Sotos’ noe ukjente Sweet Sixteen. En ung jentes grep om de lokale guttene og deres bitre død i forsøk på å vinne henne. Den narrative likheten er krystallklar. Derfor var det ekstra spennende når vi i går snurret film og fant oss selv fortryllet av Melissa Morgan.

Det er nemlig kun mannlige offer i Sotos slasherflick, noe som var helt nytt i sin tid. Når det er sagt var nok ikke x antall kvinnegrupper helt fornøyd likevel. Det Sweet Sixteen ikke har i vold, gjør den noe opp for i nakenhet, men heller ikke her er den overdrevet.

Sheriff Dan Bruke spilt av Bo Hopkins, sønn Hank og datter Marci løfter filmen, da kanskje særlig Dana Kimmell i rollen som dyktige Marci. Filmens fokus på deres etterforskningsarbeid gjør med fordel historien til en krysning av slasher og mystikk. Sotos har også forstått verdien av vakre bilder, atmosfære og detaljer.

sweet_sixteen_1983_code_red_dvd COSDS-Sweet-Sixteen00005

Melissa Morgans plass i historien og landsbyen er vanskelig å forstå. Med lite dialog forblir hun en mystisk tenåring (men som egentlig ligner mer på en 20-åring) som uten tvil har en forbindelse til de unge mennenes død. Filmens utslitte utrykk og hullete skuespill (med nevnte unntak) gjør at den snubler litt og med mangel på blod vil den nok falle igjennom hos det generelle publikum. Noe den trolig også gjorde i sin tid. Det er likevel en god håndfull sjarme i denne bortgjemte slasherfilmen. Nydelig soundtrack, troverdige omstendigheter og virkelig minneverdig, men enkelt kamera- og redigeringsarbeid, er alle aspekter som gjorde Sweet Sixteen til en god filmopplevelse.

Mandy Lane scoret flere soler enn jeg kan skryte på Sweet Sixteen, men med hagefester og sommerflørt er den likevel en flott film for sommerkvelden. Til slutt må jeg nevne at den norske tittelen, Piken med Dødskysset, er etter min mening en mye bedre tittel enn den amerikanske.

33sol

45